loading...

حامی سلامتی و زیبایی

بازدید : 44
يکشنبه 12 تير 1401 زمان : 16:59

ورق پلی‌اتیلن یکی از محصولات پر کاربرد که مشتق شده از پلیمر پلی‌اتیلن است. پلی‌اتیلن نخستین بار از حرارت دادن دی آزومتان در آزمایشگاه بدست آمد. که این محصول مانند موم سفید رنگی است که قابلیت شکل‌پذیری و قالب گیری دارد. پس از آن که تقاضای تولید پلی‌اتیلن در مقیاس صنعتی در بازار به وجود آمد. این پلیمر با استفاده پلیمریزاسیون گاز بی رنگ اتیلن وارد چرخه صنعت شد. از پلی‌اتیلن بیشتر برای ساخت وسایل و تجهیزات پلاستیکی استفاده می شود. در واقع این پلیمر شکل‌پذیر در بسیاری از محصولات پلاستیکی که در زندگی و صنعت از آن استفاده می کنیم. لازم است بدانید که پلی‌اتیلن را به صورت خالص در فرایند های شیمیایی بکار نمی برند.

ضخامت ورق پلی‌اتیلن PE با توجه به نوع آن متفاوت می باشد. ورق سبک بسیار نازک با ضخامت ۸۶ میکرون برای مصارفی نظیر محافظ در مقابل نقاشی و سم پاشی و پوشش گرد و غبار کاربرد دارد. ورق‌های پلی‌اتیلن متوسط با ضخامت ۱۲۵ میکرون برای مصارف عمومی و ورق های سنگین با ضخامت ۲۵۰ میکرون برای محافظ های قدرتمندتر استفاده می‌شود.

مزایای پلی اتیلن

  • چگالی کمتر نسبت به آب
  • قابلیت تولید در ابعاد متفاوت
  • تحمل حرارتی بالای 130 درجه سانتی گراد
  • مقاومت شیمیایی بالا
  • مقاوم در برابر خوردگی
  • شفافیت قابل قبول ورق
  • قابلیت فرایند پذیری
  • انعطاف پذیری در دمای خیلی پایین
  • قیمت مقرون به صرفه

کاربرد ورق پلی‌اتیلن

همانگونه که گفته شد پلی‌اتیلن با دانسیته های مختلف تولید می شود. به این شکل که ورق پلی‌اتیلن را به صورت سبک و سنگین می شناسند که هر کدارم دارای خواص و کاربرد مخصوص به خود هستند. وسایل نگهداری غذا و یا بسیاری از انواع لوازم آشپزی می توانند با استفاده از ورق پلی‌اتیلن تولید شوند. این ورق ها دارای پایداری شیمیایی و مقاومت بالایی هستند و بنابراین می توانند در تولید واشرها و درزگیرها در صنایع خودروسازی و صنایع مرتبط به کار روند.

انواع کیسه‌های پلاستیکی و فیلم های پوشش دهنده از این نوع ورق تولید شده است که دارای گریدهای مقاومتی مختلفی می باشند. از این محصول می توان در تولید مخازن و تانکرهای نگهداری آب و تولید وسایل و تجهیزات پزشکی بهره گرفت. آب شربی که در مخازن و محفظه های تولید شده از ورق پلی‌اتیلن نگهداری می شود هیچ گونه تغییر در رنگ و بو نخواهد داشت. این محصول به عنوان مصالح پیش ساخته و نیمه آماده در بسیاری از صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از این ورق‌های نیمه آماده برای ساخت مصالح و سازه های پیشرفته تر استفاده می شود.

کارتن پلاست چیست؟

کارتن پلاست از جنس پلی‌پروپلین PPMR230 می باشد و به روش اکستروژن تولید می‌شود. این ورق‌ها شامل دو ورقه مسطح خارجی است که توسط صفحات باریک عمودی به صورت موازی به یکدیگر متصل می شوند.

کارتن پلاست مانند کارتن های مقوایی دایکات می شود و عملیات چاپ به روش سیلک اسکرین بر روی آن انجام می پذیرد. از دیگر ویژگی‌های کارتن پلاست ضریب مقاومت بالا در برابر عوامل فیزیکی و شیمیایی است. نام های رایج تجاری دیگر آن ورق کارتن پلاست، شیت پلاست، پلاست شیت، پلاست پک، هالوپروفیل شیت، کروگیت پلاست شیت می باشد.

ویژگی‌های کارتن پلاست

  • در برابر ضربات احتمالی مقاومت دارد.
  • در برابر رطوبت پایداری دارد، انعطاف پذیر می باشد و بدون بو است.
  • سبک و در مقابل تغییر شکل مقاوم است.
  • قابل شستشو است و مواد اولیه آن کاملا بهداشتی می باشد.
  • به راحتی می توان روی آن عملیات چاپ انجام داد.

معایب کارتن پلاست

1-امکان ساییده شدن

2-امکان رد شدن نور از خودش را دارد

3-در صورت نبود عایق یووی در فرایند تولید کارتن پلاست باعث می شود طول عمر پایین تری داشته باشد و در برابر آفتاب و اشعه های آن از مقاومت پایین تری برخوردار باشد.

کارتن پلاست به دلیل خاصیت ضد آب بودن باعث شده در قالب گیری بتن ها جهت سهولت در کار و عدم جذب آب بتن و همچنین داشتن مقاومت بالا در برابر مواد اسیدی از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.برخی از موارد استفاده از کارتن پلاست در صنعت ساخت و ساز عبارتند از: استفاده از کارتن پلاست در ساخت گنبد،ساخت انواع کف پوش ها،ساخت انواع سقف های کاذب،کارتن پلاست به منظور ساخت سایه بان ،پارتیشن بندی،بستر کشت گلخانه ای و ... .

یکی از محصولات کاربردی که از پلی‌اتیلن مشتق شده است ورق‌های پلی‌اتیلن می‌باشد. از حرارت دادن دی آزومتان در آزمایشگاه برای اولین بار پلی اتیلن به وجود آمد. ترکیب به دست آمده مانند موم سفید رنگی بود که قابلیت مهم آن شکل‌پذیری و قالب‌گیری بود. با گذشت زمان نیاز به تولید پلی‌اتیلن در مقیاس صنعتی به وجود آمد. به همین خاطر با استفاده از پلیمریزاسیون گاز بی رنگ اتیلن، پلی‌اتیلن در مقیاس صنعتی تولید شد.

پس از تولید این پلیمر در مقیاس صنعتی، محصولات و قالب‌گیری‌های متعددی که در صنایع مختلف و زندگی روزمره ما کاربرد فراوان دارند از آن به وجود آمد. پلی‌اتیلن یک گرمانرم است. چون این پلیمر پس از رسیدن به نقطه ذوب خود تغییر سکا داده و به مایع تبدیل می‌شود. این گرمانرم با رسیدن به نقطه انجاد خود بازهم تغییر شکل داده و به حالت جامد باز می‌گردد.

از پلی‌اتیلن در صنایع ساخت وسایل و تجهیزات پلاستیکی بیشترین استفاده می‌شود. در واقع این پلیمر به عنوان ماده اولیه اساسی در بسیاری از صنایع تولید محصولات پلاستیکی استفاده می‌شود. پلی‌اتیلن به صورت خالص در فرایندهای شیمیایی به کار نمی‌رود.

روش پلیمریزاسیون پلی‌اتیلن به گونه‌ای است که با کنترل کردن یک سری از شاخص‌ها و فاکتورها در طول انجام این فرآیند می‌توان انواع مختلفی از آن را تولید کرد. هر کدام از انواع پلی‌اتیلن تولید شده با توجه به ویژگی‌های خود در صنایع مختلفی کاربرد دارند. فاکتورهایی که در پلیمریزاسیون قبال کنترل هستند شامل موارد زیر هستند:

  • چگالی
  • شاخص جریان مذاب (MFI)
  • درجه شاخه‌ای و شبکه‌ای شدن
  • وزن مولکولی
  • میزان توزیع وزن مولکولی

مهم‌ترین شاخص در تولید محصولات مختلف پلی‌اتیلن، جرم مولکولی و دانسیته (چگالی) است. این معیار انواع مختلف آن را پدید می‌آورد.

انواع پلی‌اتیلن چیست؟

با استفاده از روش پلیمریزاسیون می‌توان دانسیته (چگالی) و وزن مولکولی مواد پلی‌اتیلن را کنترل کرد. این مواد از این نظر در چند نوع تقسیم‌بندی می‌شوند:

تفاوت این محصولات تنها در چگالی و وزن مولکولی آن‌هاست که باعث شده است برای کاربرد در صنایع مختلف مناسب باشند.

این تفاوت در چگالی و وزن مولکولی در ساختار مواد پلی‌اتیلن باعث می‌شود که استحکام آن‌ها با یکدیگر متفاوت باشد و هر نوع از این مواد در صنایع مختلفی استفاده شوند. به عنوان مثال هرچقدر چگالی پلی‌اتیلن، وزن مولکولی و توزیع وزن مولکولی آن بیشتر باشد از استحکام بیشتری نسبت به سایر انواع این مواد برخوردار است.

ورق پلی‌اتیلن به لحاظ ماهیت شیمیایی یک رزین گرمانرم بلوری و غیر قطبی است. از ورق پلی‌اتیلن معمولا در صنایع مختلف به عنوان مصالح پیش ساخته و نیمه آماده استفاده قرار می‌شود. در واقع از این ورق‌های پلی اتیلن نیمه آماده برای ساخت مصالح و سازه‎های پیشرفته استفاده می‌کنند. این ورق‌ها در سایزها و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند. برای اتصال آن‌ها به یکدیگر از دستگاه‌های جوش مخصوص استفاده می‌شود. همچنین این ورق‌ها بر اساس نوع کاربرد خود دارای ضخامت‌های مختلفی هستند که از 3 تا 30 میلیمتر متغیر است.

مزایای ورق پلی‌اتیلن در صنایع

ورق‌های پلی‌اتیلن کاربرد وسیعی در صنایع مختلف دارند. این امر به علت مزایای فراوانی است که این ورق‌ها دارند. از مزایای ورق پلی‌اتیلن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مقاومت بسیار بالای ورق پلی‌‌اتیلن در برابر گرما و سرما
  • برخورداری از خاصیت ضربه گیری
  • مقاومت بالا در برابر خودرگی توسط اسیدها و بازها و سایر مواد شیمیایی
  • مقاومت زیاد در برابر اثرات خورندگی آب، هوا و مواد شیمیایی مختلف
  • برخورداری از خاصیت ضد پیری
  • امکان استفاده به عنوان عایق جریان الکتریسیته به دلیل عدم قابلیت رسانایی و هدایت جریان الکتریکی

تمامی ویژگی‌های ذکر شده برای ورق‌های پلی‌اتیلن باعث شده است که از این ماده به عنوان مواد اولیه در طیف وسیعی از صنایع مختلف استفاده شود.

معایب ورق پلی‌اتیلن در صنایع

با تمام مزایا و ویژگی‌های مثبتی که از ورق پلی‌اتیلن ذکر شده اما قطعا این ماده از معایبی نیز برخوردار است. مهم‌ترین و تنها ایراد ورق‌های پلی‌اتیلن مقاومت پایین در برابر مواجه با دما و حرارت بالاتر از ۸۰ درجه سانتیگراد است. نزدیک شدن این ماده به محدوده دمایی 85 تا 90 درجه سانتیگراد، باعث تغییر شکل و نزدیک شدن آن به فرم مایع می‌شود.

قرار گرفتن ورق‌های پلی‌اتیلن در این محدوده دمایی بر یکی دیگر از مزایای آن که مقاومت در برابر مواد شیمیایی و خورنده است تأثیر گذاشته است. این باعث می‌شود که مقاومت آن در برابر خورندگی و مواد شیمیایی کاهش پیدا کند. به طور کلی مزایای این نوع ورق‌ها نسبت به معایب آن بسیار بیشتر است. در واقع در صورت وجود نداشتن پلاستیک‌ها، بسیاری از صنایع به پیشرفتی که امروزه به آن دست یافته‌اند، نمی‌رسیدند. بسیاری از صنایع که در حال حاضر فعال بوده و در حال سوددهی هستند تمام پیشرفت خود را مدیوت پلاستیک هستند که یکی از مؤثرترین این نوع پلاستیک‌ها ورق‌های پلی‌اتیلن هستند.

کاربرد ورق‌های پلی‌اتیلن

همانطور که اشاره شد یکی از فاکتورهایی که با کنترل آن انواع پلی‌اتیلن تولید می‌شود دانسیته یا چگالی آن است. ورق پلی‌اتیلن نیز مانند سایر انواع پلی‌اتیلن به دو نوع ورق پلی‌اتیلن سبک و سنگین شناخته می‌شوند. هر کدام از این انواع ورق‌ها دارای خواص و ویژگی‌های خاصی هستند که باعث می‌شود در صنایع خاصی قابل استفاده باشند.

کاربرد ورق‌های پلی‌اتیلن در صنایع مختلف متفاوت است. این ورق‌ها یا به صورت مستقیم در ساخت وسایل مختلف به کار گرفته می‌شود و یا به عنوان فیلم و پوشش برای پوشش‌دهی سایر وسایل و تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به علت پایداری شیمیایی زیاد و مقاومت بالای ورق‌های پلی‌اتیلن، از آن برای تولید انواع واشرها و درزگیرها به خصوص در صنایع خودروسازی و سایر صنایع مرتبط استفاده می‌شود.

بسیاری از وسایل نگهداری مواد غذایی و آشامیدنی و حتی لوازم آشپزی که به صورت روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد به علت مقاومت بالا با استفاده از این ورق‌ها تولید می‌شوند.

به علت درجه مقاومتی مختلفی که ورق‌های پلی‌اتیلن از آن برخوردار هستند، از این ورق‌ها در تولید انواع کیسه‌های پلاستیکی و فیلم‌های پوشش دهنده که برای سایر تجهیزات به کار می‌رود، استفاده می‌شود. چون این ورق‌ها در بازه دمایی 50 درجه سانتیگراد زیر صفر تا دمای 60 درجه سانتیگراد بالای صفر از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. در بالاتر از 60 درجه نیز به نقطه ذوب خود نزدیک می‌شوند.

به خاطر همین مقاومت بالای این ورق‌ها در بسیاری از سازه‌ها برای کم کردن ورن کلی سازه به جای استفاده از فلزات از ورق‌های پلی‌اتیلن استفاده می‌شود که همزمان باعث افزایش ایمنی سازه نیز می‌شود.

در بسیاری از محیط‌ها به علت وجود خاصیت خورندگی و نمکی بسیاری از مواد و محصولات مقاوم نبوده و قبال نگهداری در این شرایط نیستند. اما در این حالت بدون کوچک‌ترین نگرانی می‌توان از ورق‌های پلی‌اتیلن استفاده کرد.

این ورق‌ها به علت سمیت و خطر آلودگی زیست محیطی کمی که دارند مود تأیید سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان جهانی بهداشت هستند. به همین خاطر از آن‌ها برای تولید مخازن و تانکرهای نگهداری و حمل و نقل آب آشامیدنی و همچنین در تولید وسایل و تجهیرات پزشکی استفاده می‌شود. در صورت نگهداری و ذخیره آب آشامیدنی در تانکرها و مخزن‌های ساخته شده با ورق‌های پلی‌اتیلن هیچگونه تغییر رنگ، بو و مزه در آب رخ نخواهد داد.

ورق پلی‌اتیلن یکی از محصولات پر کاربرد که مشتق شده از پلیمر پلی‌اتیلن است. پلی‌اتیلن نخستین بار از حرارت دادن دی آزومتان در آزمایشگاه بدست آمد. که این محصول مانند موم سفید رنگی است که قابلیت شکل‌پذیری و قالب گیری دارد. پس از آن که تقاضای تولید پلی‌اتیلن در مقیاس صنعتی در بازار به وجود آمد. این پلیمر با استفاده پلیمریزاسیون گاز بی رنگ اتیلن وارد چرخه صنعت شد. از پلی‌اتیلن بیشتر برای ساخت وسایل و تجهیزات پلاستیکی استفاده می شود. در واقع این پلیمر شکل‌پذیر در بسیاری از محصولات پلاستیکی که در زندگی و صنعت از آن استفاده می کنیم. لازم است بدانید که پلی‌اتیلن را به صورت خالص در فرایند های شیمیایی بکار نمی برند.

ضخامت ورق پلی‌اتیلن PE با توجه به نوع آن متفاوت می باشد. ورق سبک بسیار نازک با ضخامت ۸۶ میکرون برای مصارفی نظیر محافظ در مقابل نقاشی و سم پاشی و پوشش گرد و غبار کاربرد دارد. ورق‌های پلی‌اتیلن متوسط با ضخامت ۱۲۵ میکرون برای مصارف عمومی و ورق های سنگین با ضخامت ۲۵۰ میکرون برای محافظ های قدرتمندتر استفاده می‌شود.

مزایای پلی اتیلن

  • چگالی کمتر نسبت به آب
  • قابلیت تولید در ابعاد متفاوت
  • تحمل حرارتی بالای 130 درجه سانتی گراد
  • مقاومت شیمیایی بالا
  • مقاوم در برابر خوردگی
  • شفافیت قابل قبول ورق
  • قابلیت فرایند پذیری
  • انعطاف پذیری در دمای خیلی پایین
  • قیمت مقرون به صرفه

کاربرد ورق پلی‌اتیلن

همانگونه که گفته شد پلی‌اتیلن با دانسیته های مختلف تولید می شود. به این شکل که ورق پلی‌اتیلن را به صورت سبک و سنگین می شناسند که هر کدارم دارای خواص و کاربرد مخصوص به خود هستند. وسایل نگهداری غذا و یا بسیاری از انواع لوازم آشپزی می توانند با استفاده از ورق پلی‌اتیلن تولید شوند. این ورق ها دارای پایداری شیمیایی و مقاومت بالایی هستند و بنابراین می توانند در تولید واشرها و درزگیرها در صنایع خودروسازی و صنایع مرتبط به کار روند.

انواع کیسه‌های پلاستیکی و فیلم های پوشش دهنده از این نوع ورق تولید شده است که دارای گریدهای مقاومتی مختلفی می باشند. از این محصول می توان در تولید مخازن و تانکرهای نگهداری آب و تولید وسایل و تجهیزات پزشکی بهره گرفت. آب شربی که در مخازن و محفظه های تولید شده از ورق پلی‌اتیلن نگهداری می شود هیچ گونه تغییر در رنگ و بو نخواهد داشت. این محصول به عنوان مصالح پیش ساخته و نیمه آماده در بسیاری از صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از این ورق‌های نیمه آماده برای ساخت مصالح و سازه های پیشرفته تر استفاده می شود.

کارتن پلاست چیست؟

کارتن پلاست از جنس پلی‌پروپلین PPMR230 می باشد و به روش اکستروژن تولید می‌شود. این ورق‌ها شامل دو ورقه مسطح خارجی است که توسط صفحات باریک عمودی به صورت موازی به یکدیگر متصل می شوند.

کارتن پلاست مانند کارتن های مقوایی دایکات می شود و عملیات چاپ به روش سیلک اسکرین بر روی آن انجام می پذیرد. از دیگر ویژگی‌های کارتن پلاست ضریب مقاومت بالا در برابر عوامل فیزیکی و شیمیایی است. نام های رایج تجاری دیگر آن ورق کارتن پلاست، شیت پلاست، پلاست شیت، پلاست پک، هالوپروفیل شیت، کروگیت پلاست شیت می باشد.

ویژگی‌های کارتن پلاست

  • در برابر ضربات احتمالی مقاومت دارد.
  • در برابر رطوبت پایداری دارد، انعطاف پذیر می باشد و بدون بو است.
  • سبک و در مقابل تغییر شکل مقاوم است.
  • قابل شستشو است و مواد اولیه آن کاملا بهداشتی می باشد.
  • به راحتی می توان روی آن عملیات چاپ انجام داد.

معایب کارتن پلاست

1-امکان ساییده شدن

2-امکان رد شدن نور از خودش را دارد

3-در صورت نبود عایق یووی در فرایند تولید کارتن پلاست باعث می شود طول عمر پایین تری داشته باشد و در برابر آفتاب و اشعه های آن از مقاومت پایین تری برخوردار باشد.

کارتن پلاست به دلیل خاصیت ضد آب بودن باعث شده در قالب گیری بتن ها جهت سهولت در کار و عدم جذب آب بتن و همچنین داشتن مقاومت بالا در برابر مواد اسیدی از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.برخی از موارد استفاده از کارتن پلاست در صنعت ساخت و ساز عبارتند از: استفاده از کارتن پلاست در ساخت گنبد،ساخت انواع کف پوش ها،ساخت انواع سقف های کاذب،کارتن پلاست به منظور ساخت سایه بان ،پارتیشن بندی،بستر کشت گلخانه ای و ... .

یکی از محصولات کاربردی که از پلی‌اتیلن مشتق شده است ورق‌های پلی‌اتیلن می‌باشد. از حرارت دادن دی آزومتان در آزمایشگاه برای اولین بار پلی اتیلن به وجود آمد. ترکیب به دست آمده مانند موم سفید رنگی بود که قابلیت مهم آن شکل‌پذیری و قالب‌گیری بود. با گذشت زمان نیاز به تولید پلی‌اتیلن در مقیاس صنعتی به وجود آمد. به همین خاطر با استفاده از پلیمریزاسیون گاز بی رنگ اتیلن، پلی‌اتیلن در مقیاس صنعتی تولید شد.

پس از تولید این پلیمر در مقیاس صنعتی، محصولات و قالب‌گیری‌های متعددی که در صنایع مختلف و زندگی روزمره ما کاربرد فراوان دارند از آن به وجود آمد. پلی‌اتیلن یک گرمانرم است. چون این پلیمر پس از رسیدن به نقطه ذوب خود تغییر سکا داده و به مایع تبدیل می‌شود. این گرمانرم با رسیدن به نقطه انجاد خود بازهم تغییر شکل داده و به حالت جامد باز می‌گردد.

از پلی‌اتیلن در صنایع ساخت وسایل و تجهیزات پلاستیکی بیشترین استفاده می‌شود. در واقع این پلیمر به عنوان ماده اولیه اساسی در بسیاری از صنایع تولید محصولات پلاستیکی استفاده می‌شود. پلی‌اتیلن به صورت خالص در فرایندهای شیمیایی به کار نمی‌رود.

روش پلیمریزاسیون پلی‌اتیلن به گونه‌ای است که با کنترل کردن یک سری از شاخص‌ها و فاکتورها در طول انجام این فرآیند می‌توان انواع مختلفی از آن را تولید کرد. هر کدام از انواع پلی‌اتیلن تولید شده با توجه به ویژگی‌های خود در صنایع مختلفی کاربرد دارند. فاکتورهایی که در پلیمریزاسیون قبال کنترل هستند شامل موارد زیر هستند:

  • چگالی
  • شاخص جریان مذاب (MFI)
  • درجه شاخه‌ای و شبکه‌ای شدن
  • وزن مولکولی
  • میزان توزیع وزن مولکولی

مهم‌ترین شاخص در تولید محصولات مختلف پلی‌اتیلن، جرم مولکولی و دانسیته (چگالی) است. این معیار انواع مختلف آن را پدید می‌آورد.

انواع پلی‌اتیلن چیست؟

با استفاده از روش پلیمریزاسیون می‌توان دانسیته (چگالی) و وزن مولکولی مواد پلی‌اتیلن را کنترل کرد. این مواد از این نظر در چند نوع تقسیم‌بندی می‌شوند:

تفاوت این محصولات تنها در چگالی و وزن مولکولی آن‌هاست که باعث شده است برای کاربرد در صنایع مختلف مناسب باشند.

این تفاوت در چگالی و وزن مولکولی در ساختار مواد پلی‌اتیلن باعث می‌شود که استحکام آن‌ها با یکدیگر متفاوت باشد و هر نوع از این مواد در صنایع مختلفی استفاده شوند. به عنوان مثال هرچقدر چگالی پلی‌اتیلن، وزن مولکولی و توزیع وزن مولکولی آن بیشتر باشد از استحکام بیشتری نسبت به سایر انواع این مواد برخوردار است.

ورق پلی‌اتیلن به لحاظ ماهیت شیمیایی یک رزین گرمانرم بلوری و غیر قطبی است. از ورق پلی‌اتیلن معمولا در صنایع مختلف به عنوان مصالح پیش ساخته و نیمه آماده استفاده قرار می‌شود. در واقع از این ورق‌های پلی اتیلن نیمه آماده برای ساخت مصالح و سازه‎های پیشرفته استفاده می‌کنند. این ورق‌ها در سایزها و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند. برای اتصال آن‌ها به یکدیگر از دستگاه‌های جوش مخصوص استفاده می‌شود. همچنین این ورق‌ها بر اساس نوع کاربرد خود دارای ضخامت‌های مختلفی هستند که از 3 تا 30 میلیمتر متغیر است.

مزایای ورق پلی‌اتیلن در صنایع

ورق‌های پلی‌اتیلن کاربرد وسیعی در صنایع مختلف دارند. این امر به علت مزایای فراوانی است که این ورق‌ها دارند. از مزایای ورق پلی‌اتیلن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مقاومت بسیار بالای ورق پلی‌‌اتیلن در برابر گرما و سرما
  • برخورداری از خاصیت ضربه گیری
  • مقاومت بالا در برابر خودرگی توسط اسیدها و بازها و سایر مواد شیمیایی
  • مقاومت زیاد در برابر اثرات خورندگی آب، هوا و مواد شیمیایی مختلف
  • برخورداری از خاصیت ضد پیری
  • امکان استفاده به عنوان عایق جریان الکتریسیته به دلیل عدم قابلیت رسانایی و هدایت جریان الکتریکی

تمامی ویژگی‌های ذکر شده برای ورق‌های پلی‌اتیلن باعث شده است که از این ماده به عنوان مواد اولیه در طیف وسیعی از صنایع مختلف استفاده شود.

معایب ورق پلی‌اتیلن در صنایع

با تمام مزایا و ویژگی‌های مثبتی که از ورق پلی‌اتیلن ذکر شده اما قطعا این ماده از معایبی نیز برخوردار است. مهم‌ترین و تنها ایراد ورق‌های پلی‌اتیلن مقاومت پایین در برابر مواجه با دما و حرارت بالاتر از ۸۰ درجه سانتیگراد است. نزدیک شدن این ماده به محدوده دمایی 85 تا 90 درجه سانتیگراد، باعث تغییر شکل و نزدیک شدن آن به فرم مایع می‌شود.

قرار گرفتن ورق‌های پلی‌اتیلن در این محدوده دمایی بر یکی دیگر از مزایای آن که مقاومت در برابر مواد شیمیایی و خورنده است تأثیر گذاشته است. این باعث می‌شود که مقاومت آن در برابر خورندگی و مواد شیمیایی کاهش پیدا کند. به طور کلی مزایای این نوع ورق‌ها نسبت به معایب آن بسیار بیشتر است. در واقع در صورت وجود نداشتن پلاستیک‌ها، بسیاری از صنایع به پیشرفتی که امروزه به آن دست یافته‌اند، نمی‌رسیدند. بسیاری از صنایع که در حال حاضر فعال بوده و در حال سوددهی هستند تمام پیشرفت خود را مدیوت پلاستیک هستند که یکی از مؤثرترین این نوع پلاستیک‌ها ورق‌های پلی‌اتیلن هستند.

کاربرد ورق‌های پلی‌اتیلن

همانطور که اشاره شد یکی از فاکتورهایی که با کنترل آن انواع پلی‌اتیلن تولید می‌شود دانسیته یا چگالی آن است. ورق پلی‌اتیلن نیز مانند سایر انواع پلی‌اتیلن به دو نوع ورق پلی‌اتیلن سبک و سنگین شناخته می‌شوند. هر کدام از این انواع ورق‌ها دارای خواص و ویژگی‌های خاصی هستند که باعث می‌شود در صنایع خاصی قابل استفاده باشند.

کاربرد ورق‌های پلی‌اتیلن در صنایع مختلف متفاوت است. این ورق‌ها یا به صورت مستقیم در ساخت وسایل مختلف به کار گرفته می‌شود و یا به عنوان فیلم و پوشش برای پوشش‌دهی سایر وسایل و تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به علت پایداری شیمیایی زیاد و مقاومت بالای ورق‌های پلی‌اتیلن، از آن برای تولید انواع واشرها و درزگیرها به خصوص در صنایع خودروسازی و سایر صنایع مرتبط استفاده می‌شود.

بسیاری از وسایل نگهداری مواد غذایی و آشامیدنی و حتی لوازم آشپزی که به صورت روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد به علت مقاومت بالا با استفاده از این ورق‌ها تولید می‌شوند.

به علت درجه مقاومتی مختلفی که ورق‌های پلی‌اتیلن از آن برخوردار هستند، از این ورق‌ها در تولید انواع کیسه‌های پلاستیکی و فیلم‌های پوشش دهنده که برای سایر تجهیزات به کار می‌رود، استفاده می‌شود. چون این ورق‌ها در بازه دمایی 50 درجه سانتیگراد زیر صفر تا دمای 60 درجه سانتیگراد بالای صفر از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. در بالاتر از 60 درجه نیز به نقطه ذوب خود نزدیک می‌شوند.

به خاطر همین مقاومت بالای این ورق‌ها در بسیاری از سازه‌ها برای کم کردن ورن کلی سازه به جای استفاده از فلزات از ورق‌های پلی‌اتیلن استفاده می‌شود که همزمان باعث افزایش ایمنی سازه نیز می‌شود.

در بسیاری از محیط‌ها به علت وجود خاصیت خورندگی و نمکی بسیاری از مواد و محصولات مقاوم نبوده و قبال نگهداری در این شرایط نیستند. اما در این حالت بدون کوچک‌ترین نگرانی می‌توان از ورق‌های پلی‌اتیلن استفاده کرد.

این ورق‌ها به علت سمیت و خطر آلودگی زیست محیطی کمی که دارند مود تأیید سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان جهانی بهداشت هستند. به همین خاطر از آن‌ها برای تولید مخازن و تانکرهای نگهداری و حمل و نقل آب آشامیدنی و همچنین در تولید وسایل و تجهیرات پزشکی استفاده می‌شود. در صورت نگهداری و ذخیره آب آشامیدنی در تانکرها و مخزن‌های ساخته شده با ورق‌های پلی‌اتیلن هیچگونه تغییر رنگ، بو و مزه در آب رخ نخواهد داد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 19
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 7
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 10
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 19
  • بازدید سال : 64
  • بازدید کلی : 5388
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی